No Man’s Sky – premyslený podvod?

Približný čas čítania: 6 minút

Je pár dní po vydaní No Man’s Sky a internetom sa šíri lavína zmiešaných pocitov, prevažne frustrovaných hráčov. Prečo mali všetci tak prehnané očakávania?

Hra bez hraníc. Hra ktorá aj samotných vývojárov dostane tam – kam sa ešte nikto nevydal. Pre nezasvätených – predstavte si len hrču, zvukov, textúr a algoritmov (dokopy asi 3GB), ktoré na základe rôznych super-vzorcov a daných pravidiel generujú celé svety, planéty, galaxie a tvory v ňom. A vy dostanete malú vesmírnu loď a možnosť preskúmavať tieto svety. Myšlienka je to priam epická. Veď si len predstavte, že by to bola hra s takmer nekonečným obsahom. Ak súčasné hry na niečo trpia – tak je to aj ich obmedzenosť sveta v ktorom sa odohrávajú. No Man’s Sky mala byť v tomto smere dierou do sveta.

Toto nebude ani tak recenzia na samotnú hru ako zopár úvah programátora, ktorý sa už programovaním hier zaoberal ale keďže som si No Man’s Sky odmietol zakúpiť (za cenu 60€ je to myslím čistá zlodejina) budem veci konštatovať a zamýšľať sa nad nimi čisto len z pozície pozorovateľa (hru som si nakoniec mal možnosť zapožičať, takže predošlé tvrdenie už neplatí) – rôznych live-streamov, rozhovorov, čítaním recenzií, užív. skúsenosti a let’s play sérií. Keď sa zaoberáte programovaním viete si spraviť približnú predstavu o tom – ako ktorá hra funguje na pozadí.

Klamstvá?

Sean Murray
Sean Murray

Trochu sa ale vrátim naspäť. Za všetko tak nejak môže Sean Murray a jeho malinké štúdio Hello Games. Verím, že na začiatku toho všetkého boli jasne stanovené neveľké ciele ktoré sa postupom času, ako hru Sean Murray prezentoval na rôznych *Conoch a mediálnych rozhovoroch – prerástli do nesplniteľných, marketingových, gigantických predstáv. Kopec hráčov si totižto začalo niektoré vyjadrenia Seana vykladať po svojom a ten ich len veľmi neohrabane (a možno aj neochotne) korigoval naspäť smerom ktorým sa mala hra pôvodne uberať. To všetko až do momentu, keď už nebolo možné vziať niektoré výroky naspäť.

Má No Man’s Sky multiplayer? Nie. Jasné že nemôže mať! Aspoň nie teraz.

Jedna z najčastejšie preberaných záležitostí. Myslím, že touto predstavou sa nechal strhnúť aj sám Sean Murray – je to vec ktorú súčasná verzia No Man’s Sky vôbec nerieši. Aká je šanca, že vo vesmíre, ktorý ma 1.8×1019 (18,446,744,073,709,551,616) svetov niekoho stretnete? Je to nedokonalá zásterka momentálnej absencie multiplayeru. Stačí sa trochu zamyslieť nad pár faktami.

  1. Hra je dostupná aj na hranie v off-line režime.
  2. Z toho vyplýva, že to náhodné generovanie planét, fauny a flóry prebieha na strane hráča.
    (Môj subjektívny názor: takéto veci sú dosť náročné na výpočtový výkon aj dnešných počítačov. Navyše ako sa technicky popasovať s tým, že každý hráč má inak výkonnú zostavu? Podľa môjho skromného úsudku tak, že planéta a prostredie budú generované čiastkovo on-the-fly (za behu). Vždy len tam, kde bude aj hráč.)
  3. Vzorce o (čiastkovo) vygenerovaných planétach a ich koordinátoch sa cachujú na váš počítač/konzolu. Z toho dôvodu aj hra naberá postupom času na objeme.
  4. Informácie o vygenerovaných planétach sa neukladajú do Atlasu (to má byť ten server, ktorý má hráčov spájať. Teda okrem toho, že sa naň posielajú pomenovania vecí a ich súradníc ktoré objavíte).
  5. Pre multiplayer potrebujete zdielať dáta o spoločnom priestore. V tomto prípade jednu a tu istú planétu (ktorá sa vygenerovala u niekoho doma na kompe). Ale ako sa môže niekto dostať k technickým informáciam o Vašej planéte?
    (Subjektívny názor: Ale čo by nie. Možné to je. Stále počítam s nutnosťou zapojenia do multiplayeru aj nejakú vyššiu moc – t.j. server. Ale dalo by sa to teoreticky aj tým, že server v skutočnosti nebude potrebovať poznať tvar planét ale len údaje o hráčovi ktorý ich má a ku ktorému „pripne“ iného, okolo-idúceho hráča. Serverom sa tak môže dočasne stať hráč s informáciami o planéte. Lenže….)
  6. Je technicky veľmi náročné na súčasnom modeli No Man’s Sky, dostať dvoch a viacerých hráčov spoločne do tak nevyspytateľného (vlastne neexistujúceho) prostredia akým sú napríklad planéty (na vesmírnych staniciach by to ale mohlo ísť, keďže sú všetky na vlas rovnaké). K tomuto sa ešte vrátim neskôr.
  7. Hello Games má niekoľko výhovoriek na to prečo sa nemusia hráči v ich vesmíre stretnúť. Dokonca, aj keď sa dostanete na priateľovú planétu – nemusíte byť tam kde on. Viete prečo? Lebo vygenerované planéty dosahujú veľkosti reálnych planét. A opäť, poďme počítať pravdepodobnosti že obaja skončíte na rovnakom mieste. Do toho sa radšej ani nepúšťajte. Čiže desiatky výhovoriek prečo je to nepravdepodobne vs. jedno tvrdenie že je to možné. Už to je dosť podozrivé.

Nie vážení. Na túto featuru momentálne zabudnite a smelo to tu môžem prehlásiť – No Man’s Sky k dnešnému dňu multiplayer NEOBSAHUJE.

Ilúzia kam sa pozriete

Toto bude viac filozofický odstavec ako odborný. Mňa osobne mrzí fakt (ale to ma mrzí takmer na každej hre) že hráč svoj čas ponára do neexistujúceho sveta. Svet ktorý ste opustili so svojou loďou, prestal v momente opustenia atmosféry existovať. Dokonca ma štve aj fakt, že tu chvíľku, čo som na ňom bol – existoval len v mojom počítači. Hra sa celá veľmi snaží navodiť dojem otvoreného a živého vesmíru. Miesta, kde sa stále niečo deje. Ale skutočnosť je taká, že všetko je len (ani nie dôsledne) naskriptovaný priestor ktorí sa len tvári, že žije. Jeho život skončí vypnutím Vašej hry. Inak povedané – neostáva žiadny dôkaz o Vašej stope. To že pomenujete tvora so 6 končatinami je veľmi slabé zadosť-učinenie.

Sean Murray sa dopustil vážneho prešľapu keď celú dobu živil nádeje v hráčoch, že hra by sa mohla vymaniť z tejto paradigmy.

Príšerná optimalizácia je frustrujúca ale pochopiteľná

Ako som už napísal skôr, Hello Games sa napriek klámstvám ktoré vypustili podarilo niečo o čom herný priemysel stále len sníva. Generovaný obsah. Nič nie je vopred dané, známe či ohraničené. Teda okrem tých rovníc ktorými sa to celé riadi. Z toho vyplýva značná nepredvídavosť a nevyspytateľnosť. Navyše počítače veci vidia (a premýšľajú) trošku ináč ako človek. Nebudem sa teraz obtierať o spackaný port pre PC (veci v menu) alebo neoptimalizovaný výstup na niektorých grafických kartách. To sú hlúposti ktoré sa dajú rýchlo časom napraviť. Aj keď to dokáže byť z počiatku určite frustrujúce.

Hovorím hlavne o spackaných, živých bytostiach na planéte. Objektoch ktoré akosi nepodliehajú fyzikálnym zákonom. Nedokonalej AI sentinelov ktorých zastaví prvý strom či múr. V tomto ohľade treba vývojárov ospravedlniť. Vo svete ktorý je nepredvídateľní sa nedá pripraviť na všetky alternatívy. Verím, že tieto neresti budú No Man’s Sky ešte hodne dlhú dobu trápiť a verím, že to vôbec nebude jednoduché napraviť. Ak hráčov nebude nutné obrať o rozmanitosť ktorú môže hra ponúknuť. no-mans-sky-bugUž iná otázka je, či Hello Games potrebovali na vývoj tejto „kvality“ celé 3 či 4 roky.

Budúcnosť je neistá

Hello Games zavádzali. Keď Sean Murray dostával jednoduché otázky na koncept hry – nemal klamať. Tých bombastických sľubov bolo viac. Lži už do tejto doby nepatria. Otázka je – či si to hráči uvedomia a prestanú sa na No Man’s Sky pozerať cez rúžové okuliare alebo neustále budú v hre hľadať niečo čím jednoducho nie je. Hra tohto ratingu si určite nezaslúži inkasovať od hráčov 60 €. Hello Games, s počtom členov, na spočítanie ktorých by vám stačili prsty na troch Vaších končatinách – si určite nezaslúžia také zárobky za to čo vypustili.

Na hrách v tejto cenovej kategórií väčšinou pracujú obrovské tými vývojárov. Všetko v nich je odladené, dobre to vyzerá, dobre sa to hrá a človek má z hry oveľa väčší pôžitok ako neustále sa opakujúceho stereo-typu v No Man’s Sky. Cenu No Man’s Sky by som odhadoval tak na 20 €.

Ak bude chcieť dať Hello Games do No Man’s Sky všetko tak ako nasľubovali – budú musieť vydať ešte nie jeden či dva ale rovno tucet ďalších objemnejších patchov. A to jednoducho štúdio, ktoré sa už teraz chvastá, že sa pripravuje na ďalší projekt – samo nezvládne.

Môj skromný názor je ten, že No Man’s Sky už žiadne razantnejšie zmeny nečakajú. Príde ešte armáda opravných balíkov. Možno príde aj nejaký pochabý pokus o pridanie multiplayerovej zložky. Ale na skúsenosť v podobe napr.  EVE Online – rovno zabudnime.

V prípade, že by Vás detailnejšie zaujímali problémy No Man’s Sky – odporúčam pozrieť jedno z mnohých video recenzií ktoré sa mu venujú detailnejšie.

3 Comments on “No Man’s Sky – premyslený podvod?”

  1. myslim ze od Muraya to bol predovsetkym marketingovy tah a mu vysiel. aj teraz tie predaje klesaju v dalsom dlc ak prihodi aj multiplayer tak to opat mnohych hracov nalaka naspat

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.