Subnautica – Veľkolepé objavovanie podmorského dna

Subnautica cover
Približný čas čítania: 9 minút

Recenzia na open world objavovanie podmorského dna doplnené o mimozemské prekvapenia v slovenčine či češtine.  Tu to však zďaleka nekončí! U mňa finalista na najlepšiu hru roka 2018 čo sa týka hrateľnosti, slobody, zábavy ale i grafiky či hudby. O to väčšie prekvapenie je fakt že hra je výtvorom nezávislého vývojového tímu.

Hrám to už 11 hodín (u mňa cca 3 dni) a neviem na to prestať myslieť. V práci doslova premýšľam nad tým, čo spravím ako prvé keď sa večer ku hre znova dostanem. V hre vôbec nevnímam čas. Nemyslím na nič iné len na to ako sa dostať a najlepšie pripraviť na tú-ktorú výpravu do hlbších, neznámejších a nebezpečnejších lokácií. Na dobrej príprave závisí nie len úspešnosť celej misie ale aj váš uplynulý progress. Podceniť celú situáciu znamená prísť aj o veľa z toho čo ste už dosiahli. A to vie niekedy poriadne zamrzieť. Odmenou, v prípade úspechu sú vzácne suroviny, prístup k novým technológiám, odkrytiu ďalšieho puzzle príbehu a epické pocity z videného-doteraz neobjaveného.

K Subnautice som sa dostal prostredníctvom zdieľanej, priateľovej knižnice na Steame a aj to len z dlhej chvíle. „Nie som typ hráča ktorého by bavili podobné hry“, som si vždy vravel keď na mňa vyskočil banner s ponukou na kúpu. Nevedeli ma presvedčiť ani „Veľmi kladné“ recenzie na steame. Po niekoľkých mesiacoch ignorovania som si z dlhej chvíle vyskúšal hru nainštalovať.

Výsledok?

Ani som nevedel ako veľmi málo viem o tom čo ma dokáže na hrách naozaj zabaviť. 🙁

Vždy som si myslel, že kvalitná hra dokáže priniesť kvalitnú zábavu len keď je od známeho vývojara a vydavateľa, má Ačkový titul, perfektnú grafiku a hudbu, je aspoň >50€ drahá, vyvíja sa roky a je sprevádzaná aspoň nejakou tou reklamnou kampaňou.

Nuž, veľmi, veľmi som sa mýlil.

POZOR, článok odkrýva čiastočky z príbehu a celkovej zápletky (SPOILER) aj keď minimálne. Ak nechcete byť o tento fakt ukrátení – TU BY MALO VAŠE ČÍTANIE SKONČIŤ.


Zápletka celej hry

Začiatok hry ukazuje ako ste nútení opustiť svoju materskú, vesmírnu loď v únikovom module a ako dopadáte na neznámu, oceánom pokrytú planétu, neznámeho typu. Počas evakuácie strácate vedomie a zobúdzate sa tak až po následnom dopade do vodného sveta. Váš únikový modul je na sračky a v plameňoch ale je to to jediné čo vám z celej vašej vesmírnej odysey ostalo. Je na mieste začať s hasením požiaru vo vnútri v module a celkovej analýzy situácie – „kde do pekla to som?!

Po prvých úspešných minútkach sa rozhodnete vyjsť von z polo-funkčného únikového modulu a porozhliadnúť sa. S úžasom zistíte, že sa plavíte na šírom, nikde nekončiacom oceáne. Váš jediný navigačný bod sú horiace trosky vašej materskej lode, trčiacej z oceánu o kilometer vedľa vás.

Subnautica Loading screenSubnautica, AuroraSubnautica Open WorldSubnautica, Lifepod 5 from Fish View

Práve teraz začína Vaša dlhá, dlhá púť na ceste z planéty. Samozrejme, máte svoje potreby. Potrebujete hydratovať svoje telo pitnou, nie morskou vodou. Taktiež potrebujete niečo jesť. Udržovať si zdravie. A v neposlednom rade sa potrebujete nejak dostať preč z onej planéty, ktorá nie je úplne až tak mierumilovná ako sa na prvý pohľad môže zdať.

Mechanizmus alebo wo-co-go

Ešte že vás rodičia posielali na tie kurzy plávania v detstve na základke. Teraz ich zúročite. Čo iné sa dá vlastne robiť na planéte pokrytej oceánom? Potápať sa, plávať, vynárať sa a opäť potápať… . Našťastie, v module v ktorom ste dopadli sú po úvodnej oprave funkčné základy dosť vyspelej technológie. Máte k dispozícií „replikátor“ (v hre nazývaný fabrikátor), čo je obdoba toho zo StarTreku, skrátka dodané základné suroviny dokáže fabrikátor rozložiť na atómovej úrovni a preusporiadať na iný, užitočný materiál, výrobok alebo súčiastku. Samozrejme obmedzene. Nie je si možné napríklad postaviť novú vesmírnu loď. To by nebola zábava.

Subnautica Peeper
Táto rybka je taký maskot celej hry. Je zaujímavá na výzor a hlavne, je to delikatesa.

Po úvodných problémoch ale takto vlastne dostanete prístup k jednoduchému spôsobu príprave jedál, vody a základných stavebných materiálov. Súčasťou únikového modulu je aj špeciálny fabrikátor na výrobu medikamentov, skladový priestor pre suroviny a rádio. To všetko, po tom ako ich sprevádzkujete je možné používať a je to váš štart do tohto sveta. Nie je však všetko také jednoduché ako sa môže zdať. Hra vnáša element taktizovania nakoľko váš modul potrebuje pre napájanie zariadení energiu. A tú je možné získať v počiatkoch len solárnym panelom. Čiže cez deň.

Taktiež, na začiatok, svoje potápanie musíte obmedziť len na pár sekúnd nakoľko bez potápačskej výstroje zadržíte vzduch len na krátky čas. Dokážete si zaobstarať suroviny na výrobu nejakého obleku a kyslíkovej bomby?

Všetko je tlačené do reality, takže si musíte nejak vyrobiť aj kompas, inak je vaša orientácia v prostredí obmedzená len na vaše vlastné schopnosti. O in-game mape môžete len snívať.

Krása ukrytá pod hladinou

Už po prvom ponorení vám bude jasné čo bude jednou z predností tejto hry. Prekrásny a živý ekosystém pod hladinou. Či už budete v hĺbke 10 alebo 500 metrov (hĺbka v hre je omnoho väčšia ale tých 500 je momentálne môj limit), na každej jednej úrovni sa nachádza obrovské množstvo biologických kultúr, flór a prírodných výtvorov ktoré menia sfarbenie a správanie aj s tým či je deň či noc. V tme dokážu niektoré korále a živočíchy svetielkovať ako tie vo filme AVATAR. Skrátka pastva pre oči.

Rozsiahle jaskynné systémy vo väčších hĺbkach, kde sa denné svetlo nemá možnosť dostať, skrývajú omnoho exotickejšie ale i nebezpečnejšie rastliny či živočíšne druhy. Ale aj vzácnejšie suroviny.

Nebezpečnejšia misia do hĺbok neprebádaného sveta je vyvážená zlatom či diamantmi. Cestu preč z planéty si však za ne nekúpite.

Subnautica SeamothSubnautica ForestSubnautica ExplorationSubnautica exploration

Taktizujte ako sa nebezpečiu vyhnúť

Jedna z kľúčových vlastností hry je takmer úplná absencia zbraní 🙁 . Údajne je to tak naschvál a vývojári si za tým tvrdo stoja. Nedá sa teda spoľahnúť na to, že dakedy v budúcnosti rozprášime všetkých hadov jedným torpédom. Môžete si vyrobiť lovecký nôž ktorý vám umožní odvrátiť niektoré menšie hrozby, orezať si ofinu na hlave alebo naškrabkať zopár korálov do vačku ale po väčšinu času to bude o skrývaní sa, nepútaní pozornosti a taktizovaní ako väčších nepriateľov oje…babrať.

Pre pochopenie, svet Subnautici ponúka niekoľko kategórií nebezpečenstiev. Od prudko jedovatej flóry, mäsožravých rastlín, dotierných rybyčiek až po veľké, v hlbinách svetielkujúce, lochness ktoré vás rozmätajú za pár sekúnd. Obísť sa dajú rôzne. Nepútaním pozornosti v podobe svetla, hluku prípadne vypúšťaním návnad v podobe svetelných tyčiniek či ulovených rýb, ktoré by mohli predátorom zachutiť a vás tak odignorovať.

Prieskum ako prostriedok úniku z planéty

Aby sme sa chápali. Prieskum oceánu a jeho dna potrebujete. Prostredie ponúka nie len suroviny potrebné pre prežitie ale aj trosky iných, ďalších lodí ktoré sa v minulosti nad planétou objavili. Je preto na mieste tieto vraky nájsť, preskúmať a vykradnúť ich technológiu alebo čokoľvek, čo by vám pobyt aspoň trošku spríjemnilo. Okrem toho, prieskumom a objavovaním „strateného“ sa posúvate v príbehu, ktorý síce nehrá „prím“ (cháp niečo ako prvé husle) celej hry ale je dôležitý pre pochopenie toho, prečo ste vy a vaša materská loď na planéte „stroskotali“.

Aby ste si zas nemysleli, že hra je len o nudnom sňorení v piesku na dne a lapaní po dychu, tak hra ponúka aj niekoľko ďalších vymožeností. Ďalšou, kľúčovou vlastnosťou je osvojovanie si cudzích technológií a návodov ako ich využiť vo svoj prospech.

Subnautica CyclopSubnautica inside caveSubnautica creatureSubnautica lost crew

Príprava na pobyt

Po pár hodinkách hrania som si uvedomil jednu vec. Odchod z planéty, ak ho chcem spraviť poctivo a nie podľa nejakého naspeedovaného návodu na internete – môže byť trať na dlhé lakte. Navyše, viete si predstaviť ako sa potápam do kilometrovej hĺbky so skafandrom a kyslíkovou bombou na pár minút aby som vzápäti rovnakú cestu absolvoval na hladinu kvôli nádychu?

Moje najväčšie prekvapenie z hry priniesla možnosť postaviť si kdekoľvek kde ma to len napadne vlastný príbytok. Plne automatizovanú podmorskú stanicu ktorú si vybavíte úplne ako len chcete. Samozrejme až po tom, čo technológiu stavby získate. Môžete si postaviť obrovský komplex so sklenenými oknami s výhľadom na otvorený podmorský oceán a sledovať život v ňom, môžte si postaviť miestnosť so scannerom, ktorý odhaľuje v okolí všetky zaujímavé miesta a má aj diaľkovo ovládané kamery, môžete si vo vnútri komplexu postaviť koľko len úložných skríň na suroviny chcete, môžte robiť poschodové komplexy ktoré sa budú tiahnuť až k hladine mora ale i také, skryté v najväčších hlbinách. Samozrejme, plne automatizované s produkciou kyslíka, energie či vybavením pre nabíjanie batérií do klzáku, reflektoru či podmorskej zváračky.

Subnautica Base
Ukážka jednej takej malinkej základne. Stiahnuté z netu.
Subnautica Interior
Vo vnútri môžete pestovať dokonca aj vlastné plodiny.

Ak chcete môžete si miestnosť v komplexe vybaviť vlastnou, malou záhradkou, akváriom či automatom na čipsy. Ešte stále som neobjavil všetky možnosti ale z morského dna je možnosť vyloviť aj „vajcia“ z ktorých sa môže vyliahnúť nejaká príšera v prípade, že sú vajcia zasadené do „vhodného prostredia“. Ešte som neskúšal, mám za sebou len prvých 11 hodín 😀

Každopádne, ak vás veci okolo stavieb zaujímajú viac — CLICK THIS WAY…

A ešte stále to nekončí…

Mojou ďalšou, najväčšou radosťou bolo postavenie vlastnej ponorky. Hra ich ponúka niekoľko druhov. Od takých maličkých, jedno-miestných až po tú najväčšiu – Kyklopa – ktorý za normálnych okolností obsluhuje 4členná posádka. Bol som šokovaný keď som krvopotne nazbieral všetky suroviny pre výrobu Kyklopa a dal si ho postaviť. Po chvíľke predo mnou plávala ponorka veľkosti menšej obytnej zóny. Keď som do nej vošiel, chvíľku mi trvalo nájsť veliteľský mostík. Úplne úžasne potom bolo, postaviť si v nej vybavenie podľa svojho želania, hlavne teda skladovacích skríň kde si môžem odkladať svoj nadobudnutý materiál z prieskumov. 🙂

Všetko je to samozrejme upgrádeovateľné ako v Kyklopovi tak aj ostatných vozidlách. Čiže máte kopec priestoru na zvyšovanie efektivity motorov, energetických článkov či výstuže trupu. Či mi to do budúcna prinesie väčšiu prevahu proti tým najväčším predátorom ešte povedať neviem. Ale už viem, čo znamená zájsť s nepripraveným Kyklopom moc hlboko a ďaleko. Z tej straty som plakal ešte ďalšiu hodinu… . :-/

Subnautic The Reaper
Tento zasran mi rozflákal Kyklopa. Pomsta bude sladká!

Nemám čo ofrflať

Ja som od narodenia skeptik a kritik. A ani sa tým netajím. Pri každej jednej hre by sa dalo rovnaké množstvo chváli napísať aj kritiky. Pravda je taká, že pri tejto hre  mi to nejak nejde! Aj preto sa už v úvode článku  nebojím dušovať, že to bude pre mňa osobne asi najväčší favorit tohto roku. Ale, keď už som započal tento odstavec, tak… .

  • Grafika je na „chválitebnej až dobrej“ úrovni (cháp ako známku v škole 2-3. Možno 2.5). Vzhľadom na povahu projektu je však viac ako uspokojivá. Pod vodou vám nebude nič pripadať zlé alebo nedostatočné. Malé výčitky by mohli smerovať k odfláknutým modelom trosiek lodí, niektorým jaskynným priestorom ale naozaj je to celé dosť subjektívny pohľad.
  • Na optimalizácií ešte stále treba popracovať. Hra mi za tie hodiny ani raz nespadla, čo vnímam veľmi pozitívne (na rozdiel od takého No Man’s Sky) a nezaznamenal som ani žiadne problémy s textúrami či grafikou pri prechodoch medzi prostrediami ale niekedy aj napriek výkonnej zostave ktorú mám, mi stabilných 60 fps seklo na 3 fps. Behom sekundy sa ale všetko zasa rozbehne, takže už to po pravde ani moc nevnímam.
  • Hra k dnešnému dňu nepodporuje Steam Cloud. Čo mi bráni jej hranie striedať z desktopu na laptope. Všimol som si, že sa mi pri nej nejak nadmerne potí riť. Asi preto, že 3 hodiny v kuse sa ani nepostavím od PC.

Verdikt

Subnautica na mňa v Steame vykúkala už minulý rok keď bola ešte v Alpha fáze vývoja s Early accessom a vždy som si povedal, že taká kravina by ma nebavila (+ pridal som k tomu svoje pravidlá kvalitného titulu, viď. v úvode). Pravda je ale taká, že hra ma od prvého okamihu chytila a v mnohých smeroch príjemne prekvapila a to je ma ako programátora niekedy naozaj ťažké. Ešte som ju zďaleka nedohral (myslím si, že som ešte poriadne ani nezačal) a ani som tu zďaleka nespomenul všetko čo som už za tých 11 hodín prežil.

Už teraz však viem, že príjemné pocity budú pokračovať a chuť dostať sa z planéty slábnuť 😀

Za cenu ~ 20 € dostanete naozaj kvalitnú zábavu na niekoľko desiatok hodín. Dokazuje to aj obrovské množstvo „Veľmi kladných recenzií“ na Steame. Okrem toho, Subnautica už má aj svoju vlastnú fanúšikovskú Wiki stránku. Koľko hier sa týmto môže pochváliť? Ja si myslím, že to len dokazuje, že komunita okolo tejto hry sa každým dňom pozitívne rozrastá.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.