Acer Nitro XV272UP je najlepší, herný monitor v kategórií 27 palcových obrazoviek s 2K rozlíšením, 144 Hz IPS panelom s 1ms odozvou aký môžete k dnešnému dátumu zohnať. Výborný pomer ceny a kvality ktorú dostanete, navyše s G-Sync kompatibilný! Ale všetko má svoje ale, takže iba ak…
Upozorňujem, že toto nie je klasická recenzia v ktorej sa budem zaoberať parametrami. Nebudem monitor skúmať z pohľadu konštrukcie či overovať technické fakty. Takéto recenzie musíte hľadať inde. Rozoberiem to skôr z pohľadu svojích obáv pred kúpov a dojmov po kúpe.
Všetko nejak začína
Prišiel čas na kúpu nového monitora. Môj starý IPS monitor (taktiež 27 palcový), bol dobrý a slúžil naozaj dlhé roky. Avšak problém bol s jeho 60Hz panelom. Pre prácu v kancelárií to nepredstavuje samo o sebe absolutne žiaden problém. Ako náhle však dôjde na „hranie hier“, je to iná káva.
Screen Tearing
Screen Tearing je efekt ktorý nastáva keď monitor zobrazí viaccero frejmov (fragmentov, idúcich po sebe) v jednom finálnom vykreslení obrazu monitora.
Takže niečo bližšie v angličtine alebo češtine alebo česká Wiki TU. Určite sa s tým stretol každý kto má monitor s 60Hz panelom a pustil si hru pri ktorej grafická karta stíhala generovať aj viac ako 60FPS (Frames Per Second).
Vertical Sync
Možností ako to riešiť je viac. Od ignorovania daného stavu až po zapnutie funkcie Vertical Sync (VSync). VSync je čisto softwérová funkcia a jej úlohou je povedať grafickej karte aby počkala s vykreslovaním ďalších snímok kým nedostane signál z monitoru, že je pripravený. Tu už sa musím obzrieť aj za „odozvou“ ktorou monitor disponuje a pri IPS paneloch to nie je teda nič moc.
Toto ale nie je článok o fungovaní počítačoch v súčasnosti a miesto toho aby som začal rozoberať prečo sú IPS panely vo vykresľovaní pomalšie ako ich lacnejšia konkurencia doplním len to, že Vertical Sync je často menovaný ako vinník za „input lágy“ v hrách. Pri nejakej MMORPG alebo stratégií to moc riešiť nemusíte. Ako náhle ale dôjde na hranie Counter Strike, OverWatch či dokonca aj Fortnite (čiže +/- FPS hier) je každá vaša rýchla reakcia veľmi dôležitá. Avšak ku Vašej reakčnej dobe treba pripočítať aj čas, ktorý grafická karta čakala na monitor kým mohla poslať vykreslenie (pri zapnutom VSyncu).
A konečne
…sa teda dostávam k tomu, prečo som sa rozhodol siahnúť po novom, hernom monitore.
Dva dlhé týždne som strávil študovaním parametrov všetkých dostupných, herných monitorov, ktoré boli v čase písania tohto článku k dispozícií. Kopec vecí som si musel naštudovať lebo nie všetkému som rozumel. Naozaj veľký kopec recenzií na každý jeden monitor, ktorý spĺňal moje požiadavky som musel preštudovať. Nakoniec som zakotvil pri Acer Nitro XV272 UP (XV272UPbmiiprzx) ktorý mal síce papierovo dobré parametre ale rozporuplné recenzie ktoré ma od kúpy stále odhovárali.
- Bola jeho kúpa naozaj dobrou kúpou?
- Dalo sa nájsť aj niečo lepšie?
- Má význam prejsť z 60Hz na 122 alebo 144?
- Má význam prejsť z FullHD rozlíšenia na vyššie? (2K, 4K)
- Je FreeSync a G-Sync až taka devíza?
- HDR?
- Nové problémy ktoré mi to prinieslo.
Na to všetko sa budem snažiť poskytnúť odpovede v nasledujúcich riadkoch.
Acer Nitro XV272 UP
Na úvod je nutné povedať že nevlastním žiadne zariadenia pre detailnejšiu technickú analýzu daného výrobku, žiadne sondy, metre na svietivosť ani žiadne spektrometre. Moje postrehy tu budú vychádzať čisto zo subjektívneho pozorovania. A ani ja nemám patent na rozum.
Ak by ste chceli pozrieť nejakú detialnejšiu technickú recenziu, odporúčam kliknúť SEM.
Musel to byť IPS panel?
IPS panel je v súčasnosti (snáď okrem tých OLED, AMOLED displejov) jeden z najlepších panelov, ktoré dokážu čo najvernejšie podať farby a to aj pri rôznych pozorovacích uhloch. Pracujem v práci, na laptope, dokopy na 4 ďalších non-IPS obrazovkách a ten rozdiel je jednoducho vidieť. Okrem toho často robím s fotografiami a tak IPS panel bol jedným z kritérií ktoré jednoducho musel nový monitor mať.
Na druhej strane surové IPS panely dnes (t.j. k času písania tohto článku) majú čas odozvy na úrovni >= 4ms. Čo je v porovnaní s takým VA panelom, ktorý hravo zvláda aj >=1ms možno dosť značný rozdiel. Ak ste hardcore hráč, ktorý to chce dotiahnuť na nejaký svetový šampionát v hraní Counter Strikea, možno by ste mali zvážiť túto možnosť.
U mňa osobne však viac času zaberá práca s fotografiami, filmom, webom a až na konci je hranie FPS hier, takže voľba za mňa bola jasná. Uvedený monitor Acer Nitro XV272UP uvádza dobu odozvy na úrovni 1ms a ani len nechcem radšej vedieť akými „oblbovákmi“ k tomuto číslu došli. Nemám možnosť skutočne odmerať dobu odozvy tohto monitora ale vidím, že k nejakému posunu predsa len (oproti starému 5ms monitoru) došlo. Takže v tomto bode nemám výhrad s tým čo som dostal.
Acer Nitro XV272UP však prichádza s IPS panelom od Innoluxu ktorý zvláda (okrem štandardného 8-bitového podania farieb, č.j. cca 16 mil. farieb) s 10 bitovou color depth (8-bit + 2-bit FRC) ak sa uspokojíte s obmedzením na 120Hz, čo pokryje 95% DCI-P3 farebného gamutu (~130% sRGB). Ak sa ma pýtate, či je vidieť rozdiel medzi týmto a štandardným 8-bit panelom – tak áno je. A dosť veľký!
FullHD vs. 2K alias QuadHD (QHD) alias 1440p
Toto je veľmi subjektívna položka. Vo všeobecnosti platí, že hranica pri ktorej by ste mali premýšľať nad vyšším rozlíšením ako FullHD je 27 palcov. Všetko pod túto uhlopriečku hravo pokryje FullHD. Všetko na 27 palcoch a vyššie vyžaduje zvážiť možnosť vyššieho rozlíšenia.
Veľmi bežne sa na 27 palcoch stane že pri intenzívnom zahladení a krátkej vzdialenosti od monitora môžete vidieť jednotlivé body ktorých je pri FullHD 1920 na šírku a 1080 na výšku (pri 16:9 pomere strán). Samozrejme výrobcovia určite použijú nejaké oblbováky aby ste tento efekt cítili čo najmenej.
Pri QHD/2K/1440p rozlíšení je tých bodov 2560×1440. Predsa len, zbadať ich voľným okom je o niečo ťažšie. Viac bodov = jemnejšie zobrazenie = jemnejšie hrany (písma, grafiky, viac detailov). Papierovo je to teda lepšie. Avšak, je rozdiel viditeľný aj napriek tomu, že postup z FullHD => 2K nie je taký výrazný ako z HD => FullHD?
Pri tejto položke som bol dosť skeptický až kým monitor naozaj reálne nedorazil a nevidel som, že aj tých nevýrazných 2K prinieslo na tých 27 palcoch podstatný rozdiel. Takže opäť spokojnosť.
Druhou stránkou mince, ktorú treba pred kúpou takéhoto monitora zvážiť je, či tých pár bodov naviac (a o dosť FPS viac) zvládne Váš počítač a grafická karta. Za mňa teda môžem povedať, že GTX1070 s i5-9th generácie to hravo zvláda ale tieto nové nároky priniesli aj zopár obetí. O tom ale bližšie nižšie.
Stálo to za tých 122/144 Hz?
V tomto bode doplním – jednoznačne áno. To je taká ta vec ktorú neviete že vám chýbala kým ju nemáte/neošaháte. Dnes, ak by tento monitor odišiel už viem že chcem viac ako úbohych 60Hz aj keby som mal svoju existenciu na PC obmedziť len na písanie textov vo Worde.
Nie len, že už nemusím žiadne hlúposti okolo VSyncu riešiť ale vyšší frame-rate vylepšil môj aim v FPS hrách o minimálne 10% (detailnejšie merané v Overwatch, uvedená schválne minimálna hodnota). Nehovoriac o tom, že z nového monitora ma nerežú oči tak ako z toho starého.
Z variabilného frameratu vyššieho ako 60 FPS však pre mňa vyplynula aj jedna nevýhoda. Nahrávanie či vyhotovovanie video-záznamu z hrania je takpovediac v prdeli!
Pri zamknutom frame-rate na starom monitore a VSyncu (na 60Hz) boli videá plynulé. Teraz, keď Vaša grafika používa variabilné snímkovanie medzi 40-120Hz (vždy podľa toho ktorá scénka je ako náročná) sú zaznamenané videá miestami trhané a ich plynulosť nie je taká „smoth“ ako pri zamknutom snímkovaní.
Zároveň pochopíte, ako náhle to vyskúšate, že žiadne zamykanie na 60FPS už nechcete, takže v tomto smere si moc nepomôžete.
Pri nahrávaní potom najlepšie vyšiel GeForce Experience – ShadowPlay. OBS ako aj StreamLabs vykazujú vo videozáznamoch väčšie trhania obrazu.
FreeSync a G-Sync
Vo všeobecnosti sa dá povedať, že *Sync technológie (FreeSync od AMD a G-Sync od Nvidie) sú hardwareové alternatívy k softwérovemu VSyncu. Ale nie v takom duchu, že by lockovali framerate na obnovovaciu frekvenciu Vášho monitora ale v tom duchu že vďaka nim sa monitor vie prispôsobovať variabilnému snímkovaniu karty a okamžite vykresliť čo mu karta posiela, čím prakticky nedochádza k Screen Tearingu. Hranie s touto technológiou je citeľne plynulejšie aj pri poklese snímkovacej frekvencie.
Akurát je tu jedno ale. FreeSync od AMD je razantnejšie lacnejšiou technológiou ako G-Sync* od Nvidie. A ako už iste môžete chápať, FreeSync je dostupný na kartách od AMD zatiaľ čo G-Sync na kartách od Nvidie. Na všetkých lacnejších, herných monitoroch nájdete teda najmä FreeSync, zatiaľ čo G-Sync (konkrétne G-Sync Ultimate) nájdete na výrazne drahších kategóriach.
Aby to ale nebolo také hrozné, Nvidia pochopila že z drahým HW okolo ich G-Syncu nemôžu konkurovať FreeSyncu a tak (aspoň takto som to pochopil ja) začali podporovať aj nejak čiastočne FreeSync cez svoje karty. Tejto hybridnej odnoži dali názov jednoducho – G-Sync alebo G-Sync kompatibilný. Monitory s plným G-Syncom od Nvidie sa potom označujú ako G-Sync Ultimate. Aby sa monitor mohol stať G-Sync kompatibilný musí prejsť certifikáciou na strane Nvidie ktorá ho napokon aj zahrnie do svojích ovládačov. Preto ho štandardne nie je možné aktivovať na úplne každom monitore s FreeSyncom ale len na tom ktorý Nvidia vyhodnotila ako spôsobilý.
Acer Nitro XV272U prešiel certifikáciou Nvidie niekde na konci roka 2019 a ovládače od verzie 441.66 umožňujú na ňom zapnúť G-Sync režim.
A opäť je to parádny rozdiel oproti tomu na čo som bol zvyknutý. Acer Nitro XV272U v tomto poskytuje stabilnú performance počas celej doby hrania.
Slabina všetkých HDR400 monitorov
HDR na monitoroch, ktoré sa pýšia certifikáciou HDR400 nie je ničím viac ako marketingovým žvástom. Na kvalitné HDR totiž potrebujete svietivosť na oveľa vyššej úrovni ako ponúkajú monitory s 400 cd/m² v peaku. Možno 600 a viac?
Takže ak sa ma pýtate čo poviem na úroveň HDR pri Acer Nitro XV272UP – radšej to ani neskúšajte.
Ale ako som čítal množstvo iných recenzií, tento druh HDR nerobí žiadnu dieru do sveta ani na výrazne drahších monitoroch, preto ho v tomto prípade neberiem ako veľkú stratu.
Samozrejme, keď sa zavriete do tmy, zapnete HDR, tak nejaký maličký rozdiel oproti štandardnému obrazu uvidíte ale celkovo ten výsledný efekt nestojí za to vypalovanie ktoré sa deje na pozadí.
Takže v tejto jednej veci monitor odporúčať nemôžem. Ak idete vyslovene po HDR funkcií musíte zakorčuľovať do oveľa vyšších cenových kategórií.
Problémy recenzentov
Musím zareagovať aj na niektoré problémy ktoré recenzenti príliš často vyčítajú. A ktoré ma dosť dlho držali od kúpy tohto monitoru ďalej.
IPS glow, Backlight bleed
Kopec ľudí sa na toto sťažuje. Že čierna nie je dostatočne čierna ale dochádza k presvitaniu svetla pod ňou.
Pravda je, že toto je obecný problém IPS panelov. Na lacnejších non-IPS paneloch k tomu zrejme nedochádza v takej miere ako pri IPS. Lenže keď povieme A povedzme aj B.
IPS glow je záležitosť najmä čisto subjektívna. Dá sa dosť výrazne obmedziť stiahnutím jasu monitora. Ja sám fungujem na EKO režime a s žiadnym Glowom nemám problémy. Taktiež veľa záleží aj od sveteľných podmienok v miestnosti a tak povediac kus od kusa. No a v neposlednom rade aj od človeka.
Chcem povedať, že ja sa pokladám za perfekcionistu ale IPS glow mi nerobí žiadne problémy tak ako podaktorým recenzentom. Je to podľa mňa viac subjektívna záležitosť.
Motion Blur, Ghosting
Po pravde ani som o existencií tohto problému nevedel kým som si nový monitor nezačal kupovať. Ghosting ani Motion blur som doteraz v žiadnej miere nespozoroval. Dôvod je možno ten, že sa na ne nezameriavám a nehľadám ich. Podstatný je pre mňa hlavne celkový pocit z hrania a ten nie je narušený žiadným z týchto problémov.
Nedovolím si tvrdiť že na tomto monitore absolutne neexistujú. V nejakej miere sa vyskytujú určite na každom monitore. Avšak mňa ako hráča amatéra nič z tohto nijak nevyrušuje ani na starom a ani na tomto novom monitore.
Mŕtve pixely
Tento problém je nepríjemný. Acer nemá zrejme nejak dotiahnutú kontrolu kvality lebo vo veľkej miere vyčítajú recenzenti práve toto. Aj mňa by to nasralo. No našťastie sa tento problém môže vyskytovať len na niekoľkých kusoch/sériach a ak máte len trošku šťastia vôbec sa vás nemusí týkať.
Ja na svojom som do dnes nespozoroval žiaden dead pixel ani s odstupom času (cca viac ako mesiac). Takže si dovolím tvrdiť, že je to kus od kusu. Pri kúpe všetkého idete vždy do rizika, že s tým niečo nebude v poriadku. Nevidím problém to v tomto prípade zabaliť a poslať na reklamáciu.
Umiestnenie tlačítok na zadnej strane
Nechápem ako toto môže niekomu vadiť. Keby som po tých tlačítkach chodil non-stop a pri každe hre ich musel prepínať nič nepoviem.
Je pravda že monitor ponúka množstvo módov, ktoré vám môžu pri hraní pomôcť ale na druhej strane treba povedať, že k dispozícií je aj softwáre ktorým sa všetky módy dajú prepínať aj priamo z Windowsu a to aj bez nutnosti ho mať pripojený USB káblom.
Finálna reč
Acer Nitro XV272UP Gaming (XV272UPbmiiprzx) monitor je podľa môjho názoru najlepšia kúpa v danej cenovej kategórií (do 380€). Monitor je nabitý funkciami, má veľmi kvalitný display, nádherne farby, veľmi dobrú odozvu a len minimum nepríjemností vzhľadom na cenu. Svojou výbavou a kvalitou hravo konkuruje aj položkám na úrovniach 500€.
Ak nebudete mať vyslovene nešťastie pri jeho kúpe – na vadný, pošahaný kus (to je asi jediné riziko) nebudete svoju kúpu ľutovať. Nechcem to tu viac preťahovať, ak máte nejaké otázky šup s nimi do komentárov (dole). 🙂
Určite však odporúčam, ak to Vaša grafická karta umožňuje, použiť DisplayPort kábel namiesto HDMI.
Zdroje:
https://www.displayninja.com/acer-xv272u-review/
https://en.wikipedia.org/wiki/
https://cs.wikipedia.org
https://www.acer.com/ac/en/GB/content/model/UM.HX2EE.P01
tak ako je to s tou odozvou ked ips nedosahuje menej ako 4ms a monitor uvadza 1ms?
Alternatively, you can use the 1ms VRB (Visual Response Boost) technology which via backlight strobing further decreases motion blur. VRB has only two options: Normal and Extreme, and there is no option to tweak the pulse-width or frequency of the strobing.
Overall, its motion blur reduction is not the monitor’s strongest point; luckily, the 4ms (GtG) response time removes prominent trailing of fast-moving objects in fast-paced games and ensures smooth and seamless performance with minimal motion blur visible.
Zdroj: https://www.displayninja.com/acer-xv272u-review/