Xbox One vs. Playstation 4 – prekvapenia i sklamania

Consoles controller
Približný čas čítania: 13 minút

Kúpa hernej konzoly v dnešnej dobe môže byť pre nováčika či laika poriadne traumatizujúca záležitosť. Rozdieli medzi konzolami na trhu sú tak malé, že aj ľudia ktorí sa v problematike orientujú si nevedia častokrát vybrať. Zvedavosť ma dokopala kúpiť ku svojej dlhoročnej PS4 aj konzolu od spoločnosti Microsoft – Xbox One X. S čím všetkým sa bolo treba popasovať a čo si s odstupom času myslím o oboch konzolách, bude predmetom nasledujúcich riadkov. Snáď niekomu pomôžu pri výbere tej svojej, budúcej.

Trocha histórie

Aby som mohol povedať to podstatné, je dôležité spomenúť najprv omáčku okolo. Toto nebude klasická recenzia akých môžete na webe nájsť desiatky a ktoré stále dookola zrovnávajú hardwérové, grafické či „príslušenstvové“ aspekty oboch konzol. Nebudem sa tu venovať typom procesorov a grafických čipov. Miesto toho sa zameriam na veci o ktorých sa až tak často nehovorí a na veci ktoré sú pre mňa ako užívateľa podstatné.

Playstation 4

Herná konzola PlayStation 4 je s nami na trhu od roku 2013. Za tú dobu podstúpila táto rada niekoľko kozmetických a hardwérových úprav. Dá sa povedať (ak nebudeme počítať rôzne HW revízie a verzie s rôznymi HDD veľkosťami), že v súčasnosti máme na trhu k dispozícií tri druhy konzoly PS4. Je vysoko pravdepodobné, že ďalšie rady už do vydania PS5 nebudú.

• PlayStation 4 (niekedy nazývaná medzi užívateľmi tiež „FAT“, je úplne prvou verziou)
  • PlayStation 4 Slim (diazjnovo menšia a možno tichšia ako predošlá verzia no po hardwérovej stránke identická s predchodcom)
  • PlayStation 4 Pro (hardwérovo výkonnejšia verzia ale podpora hier na 4K rozlíšení len formou upscalingu. Konzola je taktiež viditeľne väčšia a citeľne ťažšia ako „FAT“.)
PlayStation 4, FAT
PlayStation 4 (prvá verzia FAT)

Xbox One

Herná konzola Xbox One bola ohlásená začiatkom roku 2013 (bez bližšieho dátumu uvedenia na trh). Uvedená bola koncom roku 2013 s tým, že na Slovensku bola k dostaniu až v druhej polovici roku 2014 (zdroj). V súčasnosti, podobne ako u PSka máme k dispozícií (od najstarších, po najnovšie) taktiež tri modely.

• Xbox One (prvá verzia)
  • Xbox One S (o takmer polovicu menšia, vyšší takt grafického čipu, BD-ROM podporujúca 4K videá v natívnom rozlíšení a hranie hier v 4K formou upscalingu)
  • Xbox One X (tzv. Scorpio, bezkompromisná verzia s tým najlepším čo sa dalo do konzoly v r. 2017 napratať ala natívne 4K vo všetkom a výkon prevyšujúci aj PS4Pro, po všetkých stránkach.)
Xbox One
Xbox One

Okrem uvedeného boli v tomto roku (2019) Microsoftom ohlásené ďalšie edície Xboxu ktoré na trh prídu. Medzi nimi nebude chýbať aj cenovo ultra-light verzia orientovaná na cloud, streamovaný obsah a digitálnu distribúciu obsahu nakoľko sa Microsoft pokúša odstrániť BD-ROM zo svojích konzol a nenápadne tak podporiť svoj pôvodný plán – ponukyproduktu ako služby. Ešte sa k tomu dostanem.

Už z uvedeného je zrejmé, že zatiaľ čo Sony pristupuje k PSku o dosť viac konzervatívnejšie a snaží sa nerobiť veľké zmeny naprieč celou radou, nové veci pridáva opatrne, sebaisto a vcelku úspešne, tak Microsoft naopak pôsobí ako neustáli „inovátor“ v štýle – „vždy máme a vieme robiť veci lepšie“.

Bohužiaľ, nie vždy sa to aj Microsoftu darí. Príkladom bola snaha obmedziť používanie bazarových hier v počiatkoch uvedenia prvého Xboxu na trh za čo sa na hlavu Microsoftu zniesla veľká vlna kritiky. Až tak že túto svoju stratégiu musel úplne vypustiť, no vypadá to tak, že len dočasne. Snaha nanútiť ľuďom „službu“ miesto produktu očividne v stratégií spoločnosti naďalej pretrváva.

Malá terminológia pre poriadok

Skôr ako budeme pokračovať, všimol som si, že medzi záujemcami o konzolu panuje malý chaos v tom aké služby ktorá konzola ponúka a k čomu sú vlastne dobré. Spomeniem aj nejaké slová ktoré použijem v článku.

• PlayStation Plus (PS+) – služba dostupná len produkty Sony PlayStation. Vďaka nej, za mesačný (cca 8€)/polročný alebo ročný poplatok získate možnosť využívať multiplayerovú zložku akejkoľvek hry pre PS. Bez členstva v tejto službe vám v žiadnej hre nebude fungovať možnosť s niekým si zahrať po internete. Okrem toho, služba ponúka mesačne zdarma vždy nejaký počet 3-4 hier, ktoré si môžete do konzoly zadarmo stiahnúť a hrať do kým vaše členstvo v službe trvá. Služba sa dá zakúpiť aj vo forme kupóna s kľúčom, za rovnakú cenu ako pri online platbe.
  • PlayStation Now – knižnica hier, ktoré sa streamujú alebo sťahujú ku vám na konzolu a môžete ich hrať bez toho aby ste vlastnili fyzické médium. Opäť za nejaký fixný, mesačný poplatok. Táto služba je v našej krajine momentálne nedostupná a pokým sa to nezmení – je mimo môj záujem. Existujú rôzne „fígle“ ako sa k službe dostať, zmenou krajiny ktorú uvádzate v profile ale viac sa o túto možnosť nezaujímam.
  • VR – Virtuálna realita. To je tá srandovná „prilba“ ktorú si (v prípade PlayStation) dávate na hlavu pred oči, pripájate k svojej PlayStation a akože sa ocitnete priamo v dejisku hry.
  • DualShock – To je ten ovládač, ktorý používa PS 🙂

• Xbox Live Gold – služba dostupná len pre konzoly Xbox. Obdoba tej PlayStation Plus (PS+). Rovnaká funkcionalita a možnosti. Oproti PlayStation je táto služba (členstvo) ponúkaná za 7€/mesačne a často sú k nej aj zľavy na internete vo forme kupónov s kľúčom. Dá sa zohnať za oveľa priaznivejšie ceny narozdiel od PS+.
  • Game Pass – knižnica so stovkami hier, dostupná opäť za mesačný poplatok (cca 9€/mesiac), ktoré si môžete do svojho Xboxu zadarmo stiahnúť a hrať po dobu, kým sa budú v ponuke GamePassu nachádzať. Hry v Game Passe rotujú, t.z., že sa obmieňajú vždy po pár mesiacoch. Kým sú v ponuke – sú k dispozícií aj pre vás (ak si teda za členstvo platíte). Samozrejme, najnovšie tituly tu nájdete až s odstupom nejakého času ale inak je tu kopec relevantných hier za ktoré by ste inak museli vycálovať aj 30-40€ (ak by ste si ich kupovali na fyzickom médiu).
  • Kinect – bola špeciálna kamera, pripojiteľná k Xboxu a snímajúca pohyb osôb pred ňou. Okrem štandardného obrazu je shopná mapovať aj pohyb objektu. Dlhú dobu bola kamera exkluzivitkou pre Xbox a kopec ľudí si ho kupovali len kvôli tomuto. Avšak, kamera samotná bola ako príslušenstvo dosť drahá (cca 100€) a kauza okolo sledovania zo strany NSA samotným predajom tiež moc nepomáhalo. Nakoniec sa Microsoft rozhodol ukončiť výrobu Kinectu a dnes už nájdete v predaji len posledné skladové zásoby.
  • EA Access – prístup k digitálnym verziám hier (podobne ako Game Pass) od Electronics Arts, taktiež za nejaký smiešný, mesačný poplatok (asi 4€/mesiac?)

• FPS – Frames per second – počet snímkov za sekundu. V ľudskej reči to znamená – ako plynulo hra funguje. Vyššie číslo je vždy lepšie!
  • Cross-Play– schopnosť hry/konzoly pripojiť do multiplayeru hráča, výrobcu inej platformy alebo konzoly ako je tej vašej. Doteraz sa mohli hrať užívatelia tej istej značky len medzi sebou. Ak ste mali Xbox a priateľ mal PS4 – nebolo sa možné zahrať tú istú hru spoločne. Zdá sa, že budúcnosť je naklonená cross-playu a aj keď SONY stále odoláva – pokrok nezastavia 🙂
Xbox controller
Xbox controller

Prvé zrovnávanie

Vrátim sa k tomu, čo som povedal. Sony má konzervatívnejší prístup k PSku a dlhší vývojový cyklus, čo je pre koncového užívateľa niekedy lepšie. Ako užívateľovi mi to najmä pomáha šetriť prostriedky ktoré vynaložím do kúpy nových hier, príslušenstva či samotnej konzoly. Čím dlhšie ostáva v hre jedna rada konzoly (v tomto prípade PlayStation 4), tým dlhšie sa do obehu dostáva viac typov hier na túto konzolu ako aj samotných konzol. Viac užívateľov danej konzoly = viac hier po bazároch, väčšia ponuka a dopyt, väčšie možnosti cenovej dynamiky.

Sprosto povedané, stačí vám počkať niekoľko mesiacov a za tretinový peniaz si kúpite hru za ktorú by ste dali v dobe uvedenia aj 50-60€. Nehovoriac o tom, že keď sa hru dohráte, môžete ju opäť, ďalej predať a vaša strata sa tak celkovo zníži. Toto jednoducho funguje a užívatelia si na to zvykli. Kvôli tomuto mnohí z nich uprednostňujú kúpu fyzického média pred kúpou digitálnej kópie. Sony si tohoto faktu bolo veľmi dobre vedomé už v dobe uvedenia PS4 na trh.

Taký Microsoft svoje uvedenie konzoly prepískol hneď na niekoľkých frontoch. Jednou z nich bolo aj prvotné obmedzenie bazárových Xbox hier. Dnes je jasné, že pre Microsoft nikdy nebola priorita aby takýto „kolobeh“ fungoval. Väčšie peniaze totiž tečú z digitálneho prenajímania hier. Našťastie, užívatelia po celom svete dali veľmi krátko na to najavo čo si o tom celom myslia a tvorca Xboxu tak musel jedno zo svojich rozhodnutí zmeniť.

To však už bol vlak s názvom PlayStation rozbehnutý čo sa v konečnom dôsledku odrazilo aj na tržbách a predaných kusoch konzol Xbox. Tento trend cez sériu ďalších nevhodných rozhodnutí (častá zmena interfejsu, ukončenie podpory kinectu a pod.) pokračoval až do doby keď Microsoft prestal zverejňovať svoje výsledky čo sa predaja Xboxu týka. Ešte aj dnes, pár rokov po celej aférke sa len dosť nejasne vyjadruje v prírastkových percentách a konkrétne čísla nikto s určitosťou nevie.

Konzervatívny nie je vždy lepší

Trochu neohrabane sa dostanem k tomu čo sužuje PlayStation 4 dnes. Nakoniec, to bol aj dôvod prečo sa vo mne zobudila zvedavosť smerom k Xboxu. To čo som prezentoval v odseku pred za najväčšiu výhodu PSka je aj jeho najväčšou slabosťou. Konzola ako taká totiž nereflektuje aktuálnu dobu a aktuálnu náročnosť hier. To že vývoj v oblasti hier ide veľmi rýchlo dopredu netreba vôbec hovoriť. To je fakt. Konzola je však mentálne stále v roku 2013 (prípadne 2016 v prípade PS4 Pro).

Tým nechcem povedať, že hry na tejto konzole nestíhajú. To v žiadnom prípade. Ak si môžete byť niečim istí tak je to to, že hru ktorú si na PS kúpite – si naozaj zahráte. Ale rýpavejší si určite všimnú že optimalizácia nových hier pre PS ide čoraz častejšie na vrub grafickej kvality, snímkovaniu, zahrievania a tým spojenej hlučnosti konzoly a nakoniec aj celkového pocitu z komfortu hry. O absencií plnohodnotného 4K hrania na kvalitnom TV ani nehovoriac.

Microsoft vydávaním nových konzol, dá sa povedať drží krok s dobou a poskytuje aj malú rezervu na pár rokov dopredu. Navyše doba sa mení a čoraz častejšie pretláčanie produktov „ako služby“ (prenajímania softwéru) začína prinášať svoje ovocie. Ľudia si postupne zvyknú už len platiť za požičanie digitálnej kópie hry, ktorú nikdy nebudú potrebovať fyzicky vlastniť. Môže to byť lacnejšie ako kupovať fyzické médium. Snaha vopchať celý ekosystém konzoly do cloudu a hry len „streamovať“ by zasa znamenala že celý výpočtový výkon ostane na pleciach poskytovateľa a užívateľ nebude musieť riešiť kúpu novej konzoly minimálne 2-3x tak dlhý čas.

Surové pre a proti

Ukončím svoje filozofické okienko. Začnem sa venovať zrovnaniu oboch konzol a koniec venujem osobným pocitom z oboch.

Xbox One (X)

Výhody

• Najväčší dostupný, konzolový výkon pre hranie hier v súčasnosti na trhu. Ak sa potvrdia šepoty, ktoré predchádzajú vydaniu PlayStation 5 a Xbox Two, tak sa dá podobný trend očakávať aj v budúcnosti, t.j. že Xbox sa bude snažiť byť o krok vpred pred PS5kou.
  • Dostupnejšie ceny služby Xbox Live Gold a niektorých (aj bazarových hier). Internet je plný možnosti ako legálne kúpiť členstvo v Xbox Live Gold za nižší peniaz alebo s nejakou väčšou zľavou zakúpiť digitálnu kópiu hry z napr. ruského Xbox storu. Nehovoriac o tom, že v skupinách na Facebooku venovaných Xboxu, veľa ochotných užívateľov poskytuje občas 14-dňový prístup na Xbox Live úplne zdarma.
  • Dostupná služba Game Pass a EA Access aj v naších končinách.
  • Konzola je a vždy bola tichšia ako konkurenčná PlayStation 4. S výnimkou prvých verzií Xboxu ktoré mali nejaké problémy s odvádzaním tepla sa dá povedať, že ďalšie modely Xbox One sú na tom s odvodom tepla oveľa lepšie, čím sa toľko neprehrievajú a ventilátor sa nemusí automaticky štverať na vysoké otáčky.
  • Veľké množstvo dostupného príslušenstva v podobe rôznych typov gamepadov, volantov, pedálov či dokovacich staníc. Xbox ponúka aj svoj prémiový Xbox controller Elite, ktorý sa mi osobne veľmi páči :-P. Prípadne Adaptíve controller pre telesne hendikepovaných.
  • Po novom podpora a možnosť pripojiť ku konzole myš a klávesnicu pre hranie hier. Veru, dosť diskutabilná fičúra ale pokladám to za výhodu. Kto bude chcieť – použije.
  • V prípade najvýkonnejšej verzie Xboxu – lepšia grafická stránka a plynulosť hier aj na 4K rozlíšení.
  • Snahy o crossplay a integráciu Game Passu do ďalších zariadení vrátane PlayStation či Nintendo Switchu.
  • Kopec dostupných a užitočných aplikácií ktoré s hrami nemajú nič spoločné ale dokážu viac „zosmártiť“ vášu TV (YouTube, HboGO, Netflix, Internetový prehliadač).
  • Xbox controlleri ponúkajú možnosť vymieňať batérie. Táto možnosť mi na DualShocku chýbala a keďže sa mi nedarilo zohnať náhradnú batériu – musel som kupovať nový.

Nevýhody

• Xbox One v celej rade nemajú dobre vyriešený mód spánku na takej úrovni ako ho má PlayStation. Aby ste nemuseli celú konzolu štartovať spolu s hrou na novo, umožňujú sa konzoly „uspať“ tak že pod prúdom ostáva malá časť elektroniky, čo umožňuje pokračovať v hre okamžite po zapnutí tam, kde ste skončili alebo aj nabíjať ovládače počas spánku konzoly. Xbox v tomto „stand-by“ režime žerie neuveriteľných 12W, zatiaľ čo PSko sa dokáže zminimalizovať (podľa toho v akom stave konzolu uspávate, či musí dobíjať ovládače, byť pripojená k internetu a pod.) na max. 6W a menej.
  • Z nevýhody vyššie plynie ďalšia. Dlhšie spúšťanie konzoly (a hry) v prípade, že nepoužívate funkciu Instant-On ale radšej ju vypínate na totálku.
  • Subjektívne pociťujem horšie spracovanie pribaleného controlleru. Vibrácie nie len že pociťujem v rukách ale zobudia aj moje dieťa v izbe vedľa. Paradoxne, sa mi ale drží lepšie a páči viac ako ten od PSka.
  • Časté technické problémy s online službami s dosahom aj na vaše offline hranie. Situácia nie tak dávno vzdialená. Celo-svetový výpadok služby Live Gold. Hovorím si, no a čo, aj tak ju nemám predplatenú, chcem sa len zahrať svoju off-line hru z BDčka. Situácia však bola natoľko závažná, že konzola po zapnutí a následnom ošahávaní svojej Alma mater zamrzla a nešla naštartovať až do chvíle kým niekoho na Facebook skupine nenapadlo vytiahnúť konzolu z routera (prípadne odpojiť z WiFiny). Až potom naštartovala v offline režime.
  • Menej časté ale prítomné technické problémy na strane systému konzoly. Stáva sa mi pravidelne (a dokonca pravidelnejšie ako na PS) že hra jednoducho padne. Alebo začne „pukať“ v audiu. Alebo veľmi mierne zatrhávať. Stáva sa mi to len po celodennom hraní a stačí konzolu reštartovať ale aj tak, WTF?
  • Málo exkluzivných hier čisto len pre Xbox a ešte menej tých širšie orientovaných. Forza je veľmi pekný počin ale čo z toho keď preteky nehrávam?
  • Obmedzené možnosti streamovania na platformy ako YouTube či Facebook. Nie dosť dobré fungujúce streamovanie na Twitch (lágalo mi to jak sviňa) a jediné ako tak dobre fungujúci no menej populárny Mixer.
  • Ovládacie prostredie pôsobí miestami dosť chaoticky a neprehľadne. Človeku spočiatku trvá kým si uvedomí vzťahy medzi položkami ako Community, Game Pass, Microsoft Store, Home screen, My Apps, Queue a pod.
  • Podľa mňa, veľmi zlé rozhodnotie čo sa ukončenia podpory Kinectu týka. Toto bola jedna z veci pre ktorú si ľudia Xboxa kupovali. Výsledok? Sony má VR, Microsoft má „prt“.

PlayStation 4

Výhody

• Jednoduché a prehľadné užívateľské prostredie. Nič v zlom, proti snahe Microsoftu (Xbox) ale PSko vie ovládať aj moja 5 ročná dcéra.
  • Vždy fungujúca a spoľahlivá konzola. Kto nechápe o čom točím, prečítajte si riadky vyššie o technických problémoch Xboxu. Ak nefunguje Playku online služba – nič sa nedeje. Môžete hrať čokolvek čo máte na disku alebo BDčku.
  • Pomerne bohatý bazár hier po celom internete nie len na fórach, diskusných skupinách ale i priamo medzi obchodníkmi.
  • Veľmi dobre vyriešený systém uspávania kde konzola sa okamžite prebudí aj s hrou ktorú som hral hoc aj pred mesiacom. A to všetko za cca (max. 6W) spotreby / za hodinu.
  • Fyzická kvalita BDčiek mi príde vyššia ako u konkurenčného Xboxu. Možno je to tým, že Sony je tvorcom cd/dvd/bd-rom mechaník a diskov a skrátka „to vedia robiť“.
  • Neustále rozširovanie funkcionalít PSka, evidujem od jeho začiatku až do dnes. Nestáva sa aby funkciu ktorú už raz Sony zakomponuje, neskôr zrušilo. Skrátka všetko funguje, funkcionalita sa rozširuje.
  • Bohatá nádielka veľmi dobrých, exkluzivných hier. Sony ma skrátka podchytené dobré herné štúdia ktoré preň robia tie najlepšie (nie len príbehové) hry ktoré sa budú hrávať aj generácie po nás. Viď. The Last of Us.
  • Stále sa zdokonaľujúce VR a nové formy domácej zábavy vo forme PlayLink hier.
  • Prehľadnejší PS Store. Na Xboxe sa do dnes nedočítate v ktorom roku bola hra vydaná. Pri niektorých sa nedostanete ani k žiadným screenshotom.
  • Úplne bez problémové streamovanie na rozličné platformy typu Youtube, Facebook či Twitch.

Nevýhody

• O niečo vyššie ceny služieb PS+ a PS Now ako na Xboxe.
  • Stále legitímne nedostupná služba PS Now v naších končinách.
  • Pri staršej (mierne zaprášenejšej) konzole a vyššej záťaži dochádza k väčšiemu prehrievaniu a hlučnejšiemu vetraniu.
  • Dosť konzervatívny a trvrdohlavý prístup k zmenám na konzole a podobe hrania v súčasnosti. Príkladom je stále odmietanie „crossplayu“ zo strany Sony. Aby to raz nebol ten vlak čo kedysika ušiel aj Microsoftu… .
  • Taktiež výpadky online služieb, možno nie tak časté ale sú tu. Vieme o nich 🙂
  • Nedostatočne výkonný hardware na niektoré náročnejšie tituly. PS4 FAT, Red Dead Redemption 2 a Saint Denis = prepad FPS. Tento trend môže postihovať čoraz viac novších hier ale aj nemusí. RDRII je špecifická záležitosť, no na Xbox One X ide hra plynulo.

Tak čo teda kúpiť?

Môžem hovoriť len za seba a na základe skúseností ktoré mám.

Ak sa nepokladáte za dosť technicky zdatného, či dostatočne herného fanúšika, ak potrebujete niečo zahrať len občas z pohovky gauča, s priateľmi alebo pokukujete po virtuálnej realite (teraz či do budúcna), ak uprednostňujete príbehovo silné, exkluzívne single player hry, ak vám nevadí občasný framedrop (prípadne ani neviete čo to je) alebo to chcete dať len tak deťom na zábavu – bude pre vás PlayStation zrejme lepšou voľbou.

Ak ste gamerfil s posadnutosťou pre ten najlepší, dostupný vizuálny zážitok (na konzolách), nerobí vám problém sa občas hlbšie pošpárať vo funkčnosti konzoly, počkať si dlhšie na nejaký ten aktualizačný proces, prežijete nedostupnosť niektorých „slzotvorných“ exkluzivít, chcete možno zažiť o niečo aktívnejšiu komunitu – jednoznačne by som šiel do Xboxu.

Ak by som sa k tomu mal vyjadriť obširnejšie – ako dlhoročného užívateľa PlayStation 4 ma Xbox v mnohých smeroch príjemne prekvapil ale v niektorých aj nepríjemne zarazil. Príjemne ma prekvapil Game Pass, že neobsahuje len samé staré tituly ale aj vcelku „čerstvé hry“. Za 10€ mesačne tak máte prístup k veľkej knižnici plnej zábavy. Nahnevali ma neobyčajne frekventované technické problémy ktoré som jednoducho z PSka nepoznal a po pravde som myslel, že Xbox v tom už bude dozretejší. Opäť, príjemne ma prekvapilo chladenie, tichosť a výkon konzoly. Opäť nepríjemne stav Microsoft Storeu. Príjemne ma prekvapil pocit z Xbox controlleru. Mám pocit že komunita okolo Xboxu je živšia, zomknutejšia a spolupracujúcejšia. Nie len v „kluboch“ na Xboxe ale aj FB skupinách. Je to individuálne. Nemať obe konzoly, tak si na tieto drobné nedostatky zvyknem a ani ma to nenapadne porovnávať.

Budúcnosť tej ktorej konzoly tak nechám až na oficiálne predstavenie PlayStation 5 a Xbox Two. Uvidím s čím prídu obe spoločnosti a aký ďalší smer si zvolia.

3 Comments on “Xbox One vs. Playstation 4 – prekvapenia i sklamania”

1. Jedine plajko. xbox by som nechcel ved vsetko co tam funguje si mozem zahrat aj na pc a ani tento clanok ma nepresvedcil o opaku.